Przejdź do głównej zawartości

Współczesność i spojrzenie krytyczne na obiekt Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Na terenie należącym do Muzeum Lotnictwa Polskiego, znajdującym się przy
al. Jana Pawła II 39  w Krakowie, wzniesiono nowy budynek główny Muzeum, który  także będzie pełnił funkcję obiektu wejściowego na teren kompleksu Muzeum oraz Lotniczego Parku Kulturowego, usytuowanego na terenie dawnego lotniskaRakowice-Czyżyny w Krakowie.
Nowy budynek spełnia funkcje reprezentacyjne i mieści głównie pomieszczenia biurowe, naukowokonferencyjne oraz część ekspozycyjną, będąc wizytówką całego kompleksu Muzeum, przy czym główne ekspozycje zbiorów pozostają umiejscowionew istniejących obiektach i na wolnym powietrzu.
Powstała przestrzeń twórczo nawiązuje do historycznego krajobrazu dawnego lotniska.
Nowy budynek Muzeum, to obiekt o kubaturze netto 23.250 m3, o powierzchni użytkowej 3 378 m2 , ma ponad 11 metrów wysokości, jedną kondygnację podziemną i trzy nadziemne. Obiekt, z lotu ptaka, przypomina formą wirujące śmigło. Jest to jeden z najnowocześniejszych, najbardziej ekspresyjnych w swej bryle, stworzony od podstaw, obiekt muzealny w Polsce. 
Projekt muzeum jest autorstwa zespołu Pysall.Ruge Architekten oraz Bartłomieja Kisielewskiego. Ten projekt w kwietniu 2005r. zdobył główną nagrodę w otwartym międzynarodowym konkursie architektonicznym,a w 2010 został nominowany do nagrody Miesa van der Rohe – najważniejszej europejskiej nagrody architektonicznej. 


Możemy stwierdzic ze autorom projektu udało się, spełnić 4 zadania, a mianowic:
- stworzenie budynku o architekturze jednoznacznie kojarzonej z funkcją muzealną i jednocześnie odzwierciedlającej charakter prezentowanych w nim eksponatów,
- stworzenie nowoczesnej bryły, która przyciągałaby formą miłośników lotnictwa i turystów,
- logiczne i ekonomiczne w użytkowaniu rozplanowanie funkcji,
- stworzenie obiektu, który mimo swojej wielkości nie będzie dominować nad sąsiadującymi z nim budynkami muzeum oraz który, poprzez swoją otwartość, będzie stanowić „miękkie przejście“ pomiędzy obszarem zabudowanym, a zieloną przestrzenią krajobrazową Lotniczego Parku Kulturowego.


Bardzo ciekawy jest  pomysł, dzięki któremu powstał kształt budowli. Podstawą kompozycji był zarys kwadratu, o wielkości odpowiadającej
wymiarom rzutu historycznego hangaru z 1929 r., usytuowanego w centralnej części terenu muzeum.
Na kwadratowej, betonowej platformie o wielkości 62,5x62,5 metra zakomponowano trzy skrzydła budynku głównego, w taki sposób, aby stworzyły one otwarte patia, zorientowane w trzech kierunkach: południowego dojścia do terenów muzeum, nowopowstającego założenia parkowego Lotniczego Parku Kulturowego oraz w stronę istniejących obiektów muzeum. Dzięki zakomponowaniu bryły w postaci trzech skrzydeł, nowy budynek nie dominuje nad istniejącą historyczną zabudową, a pozwala na wzrokowy kontakt między poszczególnymi elementami otoczenia.

   Architektura projektowanego obiektu jest propozycją współczesnych rozwiązań projektowych, wyróżniającą się z otoczenia, ale jednocześnie respektującą charakter otaczającego krajobrazu.
Bryłę budynku stanowi jedna forma, która poprzez odpowiednie jej ukształtowanie tworzy 3 wewnętrzne  i 3 zewnętrzne przestrzenie. Swoim kształtem przypomina potężny wiatrak lub śmigło, tak jak wcześniej wspomniałem.
Wnętrza trzech skrzydeł budynku mieszczą różne funkcje odpowiadające założeniom i potrzebom Inwestora. Dwa z nich, zarezerwowane dla potrzeb ekspozycji, posiadają przestrzenie wysokości 10 metrów, co pozwala na podwieszanie w nich obiektów latających oraz toczenie się „życia ekspozycji“
na kilku poziomach. Skrzydło zachodnie mieszczące część naukowo-konferencyjną i biurową posiada  3 kondygnacje o wysokości 3,5 metra
Skrzydła zbiegają się w centralnym punkcie. Ta część, pomyślana jako główny węzeł, mieści funkcje najbardziej publiczne (hall wejściowy na parterze, foyer sali wielofunkcyjnej oraz restaurację na 1-szym piętrze).
Jako niezwykle ważną zasadę przyjęto wzrokowe powiązanie poszczególnych części budynku ze sobą. 

Osoba zwiedzająca obiekt lub uczestnik konferencji, dzieki licznym przeszkleniom, będzie miała kontakt wzrokowy z eksponowanymi samolotami.

Podzielono także budynek na dwie strefy temperaturowe. Służy to zachowaniu niższej temperatury w skrzydłach budynku, w których są umieszczone samoloty-eksponaty. Dzięki temu w obiekcie znacznie mniej zużywana będzie energia cieplna. Również materiały, które  użyte do wykończenia budynku, są naturalne,  to m.in. beton architektoniczny, drewno.

Poprzez swoją charakterystyczną formę, nowy budynek Muzeum Lotnictwa, nie tylko wyraża pełnioną przez siebie funkcję, ale i zachęca do jego zwiedzania.

Popularne posty z tego bloga

ZAMKI ŚREDNIOWIECZA – SYSTEM WIEŻOWY

Zamki okresu średniowiecza Wbrew pewnym podejrzeniom, nie były wzorowane na budowlach antycznych, dokładniej rzymskim „castellum”. Różnice są widoczne na pierwszy rzut oka; podczas gdy rzymskie „zamki” były prostokątne, przecięte dwoma ulicami i opatrzone w cztery bramy, to średniowieczne budowle były nieregularne, przecięte tylko jedną ulicą i o jednej bramie. Jednakże średniowieczne budownictwo nie było zupełnie odcięte od antycznego, to ostatnie wywarło pewien wpływ na architekturę zamku średniowiecznego, gdyż to właśnie na pismach rzymskich, opisujących fortyfikację, opierali się budowniczowie twierdz. Niewiele wiadomo o budowlach zamkowych z wczesnego średniowiecza. Dopiero od XII wieku dochowało się więcej budowli i dokładniejsze opisy w źródłach historycznych oraz rycerskich poematach francuskich i niemieckich.

System bastionowy-założenia teoretyczne

System bastionowy zaczęto stosować od drugiej połowy XVw. Wprowadzając pięcioboczny w planie taras, system ten rozwiązał teoretycznie niepokonywalny dotąd problem wyeliminowania pola martwego, czyli skutecznej obrony czół elementów flankujących. Dzięki temu zniknął ten problem szczególnie charakterystyczny dla baszt i bastei niezależnie od narysu czworobocznego, kolistego czy nawet sześcio- i więcej bocznego. Doświadczenie idące z wiekiem uświadomiło, że spośród wszystkich figur, na jakich można wykreślić rozplanowanie elementu flankującego, tylko pięciobok spełnia teoretycznie ten warunek.

OSADNICTWO KULTURY ŁUŻYCKIEJ NA TERENIE DZISIEJSZEJ POLSKI

Kultura Łużycka - kultura archeologiczna środkowej i młodszej epoki brązu oraz wczesnej epoki żelaza , występująca głównie na ziemiach polskich oraz przyległych do nich obszarów w innych państwach. Należy do kręgu kultur pól popielnicowych [ , do którego kwalifikuje się między innymi ze względu na formę pochówku ciałopalnego w popielnicach zakopywanych w ziemię. Występowały w niej zarówno osady otwarte, jak i zamknięte, do których zalicza się osadę w Biskupinie . Natomiast wszystkie grupy kultury łużyckiej charakteryzują się z tym samym modelem gospodarki oraz względnie zbliżonym modelem struktur osadniczych.  Termin kultura łużycka został stworzony w drugiej połowie XIX wieku przez niemieckiego patologa , antropologa i prehistoryka Rudolfa Virchowa . Początkowo nazwa ta służyła jedynie do oddania zjawisk występujących na obszarach Łużyc , gdzie na przełomie epoki brązu i wczesnej epoki żelaza, pojawiły się cmentarzyska składające się z grobów popielnicowych. ...